Onafhankelijk smaakmakend magazine over speciaalbier

Biernieuws

Twee Brusselse bedrijven creëren met bierzeep de oplossing tegen Covid

Geplaatst op vrijdag 11 december 2020

Het Brussels Beer Project (BBP) & Les Savonneries Bruxelloises bundelen hun krachten in een onverwachte en originele samenwerking: een zeep met een circulaire economie gebaseerd op brouwersdraf (bostel) en hop. Perfect voor bierliefhebbers die hun handen willen wassen en tegelijkertijd de lokale economie willen ondersteunen.

De in 2013 geboren brouwerij en de in 1926 opgerichte zeepfabriek hebben zich rond hun Brusselse roots gevestigd met het idee om het best mogelijke aroma te geven aan de circulaire economie. Een zeep gemaakt van bier, hop en vooral brouwersdraf om het ook textuur te geven voor de wasbeurt. Brouwersdraf, ook wel bostel genoemd, is de gerstmout die overblijft na een brouwproces en die BBP rechtstreeks in zijn brouwerij recycleert. De brouwerij heeft het al gebruikt om brood of koekjes te maken, maar het idee hier was om de essentie van 2020, bierzeep, te verkennen. Geïnspireerd door de hoppen in het ‘Shower Power’-bier, zijn de pittige en fruitige aromas de perfecte combinatie om wakker te worden en te genieten van uw douche als nooit tevoren. Met toetsen van citrusvruchten en een vleugje gember biedt deze exfoliërende zeep een ongelooflijke zintuiglijke ervaring. Naast de biertap-scrub wordt de zeep verrijkt met sheaboter, amandelolie en glycerine om de huid te hydrateren. Wat is het geheim van zo’n zijdeachtige zeep? Dit komt door ‘Triple milled’, wat betekent dat de zeeppasta niet één keer, maar drie keer wordt gemalen tijdens het productieproces, wat resulteert in een zachtheid die ongeëvenaard is in het eindproduct. Een bierzeep die heerlijk ruikt, de huid hydrateert en lang meegaat! Beschikbaar op hun respectievelijke e-shops, alsook in de Brusselse winkel ‘Senteurs d’alleurs’.

Bedrijfspaden kruisen

De BBP en de Savonneries Bruxelloises leven in twee verschillende werelden, de ene is extravagant en wordt gedragen door de ‘ambachtelijke’ scene, de andere is zeer traditioneel en leverancier aan het Koninklijk Hof. Toch brengen veel elementen deze twee samen. Te beginnen met de mensen aan boord. Maxime Pecsteen, 30 jaar oud en co-directeur van de Savonneries Bruxelloises, heeft drie jaar lang geproefd van het ondernemersavontuur bij BBP. De wens om samen met Olivier de Brauwere en Sébastien Morvan, medeoprichters van BBP, iets te creëren, was vooral in deze turbulente tijden vanzelfsprekend. De passie voor hun producten en de band met Brussel hebben hen dichter bij elkaar gebracht voor een samenwerking die in 2020, net voor de feestdagen, zijn volle betekenis krijgt. Wat is er nu beter dan je handen te wassen en tegelijkertijd een lokaal en circulair economisch initiatief te steunen?

Een jaar in beroering maar vol afgunst

De BBP heeft besloten om in dit jaar 2020 grote stappen te zetten, ondanks de twee beperkingen. De werken voor hun nieuwe brouwerij in Anderlecht zijn begonnen en zouden in minder dan een jaar klaar moeten zijn. BBP heeft ook besloten zijn historische brouwerij in Dansaert volledig te renoveren, waardoor de ruimte voor het publiek verdubbeld zal zijn zodra de horeca weer opengaat. Tegen 2020 zullen er meer dan 50 verschillende bieren zijn gecreëerd, waaronder het nieuwste, Shower Power, gebrouwen met een infusie van gember en grapefruit. Voor de BBP was het idee om een verkwikkend bier te ontwerpen, ideaal om onder de douche van te genieten! Maxime Pecsteen en Maxime de Villenfagne hebben eind vorig jaar de leiding van de Savonneries overgenomen. Ze besloten om de kracht van traditie en vakmanschap te behouden en tegelijkertijd meer wendbaarheid en milieubewustzijn toe te voegen. Deze samenwerking markeert het begin van wat een groot avontuur belooft te worden. Wordt vervolgd.