Onafhankelijk smaakmakend magazine over speciaalbier

Biernieuws

Tiende editie van de Brussels Beer Challenge komt eraan

Geplaatst op dinsdag 26 oktober 2021

De tiende editie van de Brussels Beer Challenge vindt plaats op 30/31 oktober en 01 november in Brussel. De Brussels Beer Challenge is een gerenommeerde biercompetitie, houdt de vinger aan de pols en is een perfecte barometer voor de Belgische en Internationale brouwerijen. Drie dagen lang proeft een panel van 75 internationaal gereputeerde bierkenners 1800 bieren – een record – uit alle hoeken van de wereld. Op het einde van de drie degustatiedagen worden de beste bieren in elke categorie beloond met een gouden, zilveren of bronzen award.

Het alleenrecht op brouwerijen heeft België niet meer. In het buitenland borrelt er van alles in de brouwketel. De USA telt meer dan 4200 Craft breweries, traditionele wijnlanden zoals Frankrijk en Italië overschrijden de kaap van 1000 brouwerijen, bier is hot in het hoge noorden, traditionele bierlanden als Groot-Brittannië en Duitsland ondergaan stilaan een ware revolutie. Maar België hoeft niet te treuren: eind september registreerde ZYTHOS vzw (die zich onder andere bezighoudt met de opvolging van het aantal brouwerijen, bierfirma’s, lambiekbrouwers, geuze- en bierstekers) de 400ste brouwerij. De eer viel te beurt aan het Brusselse DrinkDrink, die de stap van bierfirma naar brouwerij heeft gezet. Naast de brouwerijen bestaat er nog een groot aantal ‘bierfirmas’ of huurbrouwerijen. België telt nu een 700-tal officiële bierproducenten. Ook kwalitatief gaan de buitenlandse brouwers met rassen schreden vooruit. Leest u de resultaten van de laatste Brussels Beer Challenge er maar eens op na. Rest de vraag: Is België nog steeds het beste kleinste bierland ter wereld? Dat antwoord komt tijdens de tiende editie van de Brussels Beer Challenge op 30/31 oktober en 01 november in Brussel.

Recordaantal bieren

De Brussels Beer Challenge blaast 10 kaarsjes uit! De Brussels Beer Challenge keert voor deze verjaardagseditie terug naar de stad waar het tien jaar geleden allemaal begon. Brussel is beroemd om zijn iconisch stadhuis op de Grote Markt, zijn Manneken Pis, zijn Atomium, … en natuurlijk om drie heerlijke delicatessen: chocolade, friet en… bier! Brussel is de place to be(er) voor wie overdag wil shoppen en ’s avonds wil feesten. Het is een bruisende plek waar Vlamingen, Walen, ‘Ketjes’ en meer dan 160 verschillende nationaliteiten samenleven in de hoofdstad van Europa. Een internationale stad voor een internationaal evenement! Deze metropool is de ideale gaststad voor deze tiende editie van de Brussels Beer Challenge. Na de zeer succesvolle maar ietwat troosteloze covid-editie van vorig jaar trekt de organisatie alle registers open en gaan ze voor een spetterend event. Moge de beste winnen. Drie dagen lang proeft een panel van 75 internationaal gereputeerde bierkenners 1800 bieren uit alle hoeken van de wereld. De deelnemende bieren worden onderverdeeld in categorieën, gebaseerd op origine, typiciteit en stijl en vervolgens gewikt en gewogen. Op het einde van de drie degustatiedagen worden de beste bieren in elke categorie beloond met een gouden, zilveren of bronzen award. Deze professionele bierwedstrijd is een unieke kans voor alle bierproducenten om zich te meten met de allerbeste internationale en Belgische brouwers.

Over de Brussels Beer Challenge

De Brussels Beer Challenge, de eerste professionele bierwedstrijd in België, werd in 2012 door BeComev (Beer Communications & Events) onder leiding van Luc De Raedemaeker en Thomas Costenoble opgericht als antwoord op de groeiende interesse in de biercultuur. De eerste editie van de Brussels Beer Challenge vond in 2012 plaats in de Beursschouwburg te Brussel. Sindsdien veranderde het event regelmatig van locatie en groeide de wedstrijd uit tot één van de belangrijkste en meest prestigieuze wedstrijden ter wereld.

Belangrijkste doelstellingen

  • De promotie van de biercultuur.
  • Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder professionele brouwers.
  • Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument en van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.