Onafhankelijk smaakmakend magazine over speciaalbier

Biernieuws

Tegenvallende resultaten 2020 bij Swinkels Family Brewers, toch optimisme

Geplaatst op donderdag 22 april 2021

2020 was, na het feestelijke jaar 2019, voor Swinkels Family Brewers een zeer uitdagend jaar. De brouwer werd door de COVID-19-pandemie hard geraakt. De maatregelen om COVID-19 terug te dringen, zorgden ervoor dat een groot deel van de omzet verdampte. De totale Swinkels Family Brewers Groep boekte in 2020 een netto-omzet van € 773 miljoen, een daling van 14% ten opzichte van 2019. Alle drie de divisies, Swinkels Family Brewers, Holland Malt en Habesha, kregen te maken met de gevolgen van de afnemende bierconsumptie.

Ondanks de grote uitdagingen heeft het familiebedrijf ook in deze tijden van crisis haar ondernemingsgeest laten gelden. Het voornaamste doel, naast de gezondheid van alle medewerkers, werd om samen sterker uit de crisis te komen door snel te handelen en te blijven investeren in de toekomst. Peer Swinkels, ceo van Swinkels Family Brewers: “De pandemie heeft enorme impact gehad op onze medewerkers, onze relaties en ons bedrijf. Ons grootste succes dit jaar is absoluut dat we goed door de crisis hebben kunnen navigeren zonder de lange termijn uit het oog te verliezen. Dit komt vooral door ingrijpende kostenbesparende maatregelen die we hebben moeten nemen. En doordat we als familiebedrijf altijd de focus hebben gehouden op de continuïteit en lange termijn. Samen met alle medewerkers hebben we, vaak op afstand van elkaar, hard gewerkt aan innovaties, we hebben kansen gepakt in het onlinekanaal en aanpassingen doorgevoerd in de markt. Hierdoor hebben we de omzetdaling enigszins kunnen dempen. Ik ben dan ook bijzonder trots op de inzet en flexibiliteit van al onze medewerkers in een zeer lastig jaar. Met name in landen waar we normaalgesproken relatief veel horecaomzet hebben zijn we hard geraakt door alle maatregelen van lokale overheden in verband met COVID-19. Doordat we met onze bieractiviteiten actief zijn in meer dan 120 landen hebben we in verschillende landen in de wereld ook goede resultaten geboekt. Onze mout divisie heeft door de goede ligging van productielocaties en de geografische spreiding van klanten een goed resultaat behaald. Door de pandemie werd 2020 zondermeer het meest uitdagende jaar in decennia voor ons bedrijf maar door de juiste ingrepen hebben we zwarte cijfers kunnen schrijven. We hebben daarnaast oog kunnen houden voor de omgeving en verder kunnen bouwen aan onze strategie en circulariteitsambitie.”

Financiële resultaten

De totale Swinkels Family Brewers Groep boekte in 2020 een netto-omzet van € 773 miljoen, een daling van 14% ten opzichte van 2019. De EBITDA daalde van € 94,2 miljoen in 2019 naar € 70,0 miljoen in 2020. Ga naar de website voor meer informatie over de duurzaamheidsambities van Swinkels Family Brewers en de behaalde resultaten in 2020.