Swinkels nu 100% eigenaar van Brouwerij de Molen
Geplaatst op vrijdag 1 februari 2019
“Per 1 februari worden we voor 100% opgenomen in de Brabantse Familiebrouwerij”, aldus Menno Olivier en John Brus van Brouwerij de Molen. “De Molen krijgt daarbij een vergelijkbare autonome ‘status aparte’ als bijvoorbeeld ook De Koningshoeven (La Trappe) die heeft. In de dagelijkse aansturing en het management van de brouwerij verandert daarom ook niets.” Lees hieronder de persverklaring van De Molen.
“Op 4 april 2016 publiceerden we De Vier Wieken van Brouwerij de Molen. Een missie statement waarmee we onze waarden en normen voor de brouwerij in de toekomst wilden borgen.
1. Geen concessies aan smaak, balans en ingrediënten.
2. Altijd blijven experimenteren en innoveren.
3. Samenwerking en kennisuitwisseling met andere craft-beer brouwerijen.
4. Ambassadeur zijn voor de werkelijke craft-beer scene, die wat ons betreft staat voor kwaliteit en diversiteit boven alles.
Voor Brouwerij de Molen zijn deze vier wieken nu, aan het begin van 2019, nog steeds onze basis en energie. Geïncorporeerd in de brouwplanning, de recepten, ons festival, de contacten in binnen- en buitenland, de visie op innovatie en experimenteren. En die basis willen we blijven verankeren.
Twee en half jaar verder
De afgelopen twee en half jaar hebben we met ons team en betrokken partners volhardend gewerkt aan een stabiele groei met kwaliteit en betere distributie. We maakten meer hectoliters en meer verschillende bieren dan ooit, deden wereld wijd meer collaboration brews dan ooit, werden door de proevers van RateBeer o.a. tot nr.06 in de Top 100 van beste brouwerij ter wereld gekozen en vierden een strak uitverkocht 10de Borefts Bier Festival met 7000 bezoekers en 24 gastbrouwerijen uit de hele wereld. Je zou kunnen zeggen ‘niets meer aan doen’…
Onze visie op het toekomstbestendig maken van de brouwerij, getriggerd door diverse interne- en externe ontwikkelingen en gebeurtenissen, is echter steeds in beweging geweest. Bijvoorbeeld door de ontwikkelingen in de branche en de markt: het grote aantal lokale brouwerijen en het verzadigd raken van de behoefte. Maar ook de verantwoordelijkheid die we willen nemen voor onze brouwerij: de mensen in ons eigen team en dat van Stichting Philadelphia, de sociale werkplaats die we in huis hebben. Onder andere deze redenen hebben ertoe geleid dat we een volgende stap gaan zetten.
Swinkels Family Brewers
In 2016 maakten we bekend dat Bavaria, inmiddels Swinkels Family Brewers, een minderheidsbelang van 35% in Brouwerij de Molen nam. De relatie met en betrokkenheid van Swinkels Family Brewers heeft zich in de daaropvolgende 2,5 jaar ontwikkeld en recent zijn wij gezamenlijk gaan onderzoeken wat voor Brouwerij de Molen de meest optimale route naar de toekomst is. We willen nogal watWij maken de bieren die wij willen maken, binnen de kaders van onze vier wieken en dat willen we blijven doen. Punt. Wij willen dat onze bieren, met name in Nederland, nog uitgebreider vertegenwoordigd en gedistribueerd worden, want dat is van levensbelang voor onze brouwerij, het merk, de mensen en de middelen. Die zorg willen we nog verder uit handen geven. Vervolgens kunnen wij ons volledig concentreren op wat we het allerliefste doen: onderscheidend en goed bier brouwen, op onze eigen voorwaarden. Dat was ooit de reden om met het brouwen te starten, het was steeds de motivatie om door te willen groeien en altijd de prettige oorzaak van het met trots en lol dagelijks aan het werk gaan.
Swinkels Family Brewers heeft vanaf het eerste contact aangegeven uiteindelijk Brouwerij de Molen ‘in de familie op te willen nemen’. Nadat we elkaar in 2,5 jaar steeds beter hebben leren kennen zetten we vol vertrouwen de volgende stap.
Brouwerij de Molen wordt door overname van alle resterende aandelen volledig opgenomen in de Brabantse familie brouwerij. De Molen krijgt daarbij een vergelijkbare autonome ‘status aparte’ als bijvoorbeeld ook De Koningshoeven (La Trappe) die heeft. In de dagelijkse aansturing en het management van de brouwerij verandert daarom ook niets.
Swinkels gaat voor De Molen in vertegenwoordiging en distributie van enorme waarde zijn, onder andere gezien recentelijk nieuwe ontwikkelingen als het verwerven van groothandel Bier&cO. In technische ondersteuning heeft De Molen bijvoorbeeld de afgelopen jaren al volop kunnen vertrouwen op ondersteuning vanuit Lieshout. Tot slot Deze update van onze verklaring in april 2016 kunnen we besluiten met dezelfde alinea als destijds: Er volgen opwindende jaren voor ons en ons team. We zijn en blijven de baas. We doen nog altijd wat we het liefste doen en er komt meer bier van Brouwerij de Molen op meer plekken beschikbaar. Wij hebben er zin in!