Onafhankelijk smaakmakend magazine over speciaalbier

Biernieuws

Reclamecode voor alcoholvrij en -arm bier ingevoerd

Geplaatst op donderdag 15 oktober 2020

Op 15 oktober is de Reclamecode voor Alcoholvrij en -Arm Bier (RvAAB) in werking getreden. In de code is onder andere vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en op actieve verkeersdeelname. De code is bekrachtigd door de Stichting Reclame Code. Met het opstellen van de RvAAB is één van de afspraken die Nederlandse Brouwers en STIVA (Stichting Verantwoord Alcoholconsumptie) maakten in het kader van het Nationaal Preventieakkoord, afgerond.

Verantwoorde marketing voor alcoholvrij en alcoholarm bier

Alcoholvrij en alcoholarm bier zit al jaren in de lift. “Een hele mooie ontwikkeling, waarbij we steeds meer alcoholvrije en -arme varianten in de markt zien”, licht Lucie Wigboldus (directeur Nederlandse Brouwers) toe. “Leden van Nederlandse Brouwers vinden verantwoorde marketing binnen deze categorie erg belangrijk. Iedereen voldoet dan ook al aan deze afspraken. In het kader van het Nationaal Preventieakkoord spraken wij met andere partners af om dergelijke afspraken vast te leggen in een reclamecode. Het is fijn dat deze afspraken nu breed gedragen worden en officieel zijn vastgelegd door de Stichting Reclame Code.”

Ook CRAFT, de brancheorganisatie van Nederlandse Onafhankelijke Brouwers, was betrokken bij het opstellen van de RvAAB. Bernd Beersma, voorzitter a.i. bij CRAFT geeft aan: “We zien in onze achterban steeds meer brouwers die alcoholvrij of alcoholarm bier op de markt zetten. Ook wij onderstrepen het belang van verantwoorde marketing binnen deze categorieën. Deze code geeft duidelijke richtlijnen voor wat je als brouwer wel en niet mag communiceren.”

Wat houdt de Reclamecode voor Alcoholvrij en Alcoholarm Bier in?

De code is van toepassing op Nederlandse reclame voor alle bieren met een alcoholpercentage van maximaal 0,5% en geldt voor alle organisaties die hiervoor reclame maken, zoals bierbrouwers, supermarkten en horecagelegenheden. Te denken valt bijvoorbeeld aan reclame zoals commercials op radio en tv, maar ook social media posts, bieretiketten en reclamefolders. In de code is onder andere vastgelegd dat reclame voor alcoholvrij en -arm bier niet gericht mag worden op jongeren onder de 18 jaar en dat reclame voor alcoholarm bier niet gericht mag worden op zwangere vrouwen en actieve verkeersdeelname.

Overige actiepunten uit het Preventieakkoord

Naast het opstellen van de RvAAB is Nederlandse Brouwers ook druk met overige actiepunten die zijn afgesproken in het Nationaal Preventieakkoord. Zo is in 2019 24 procent van de reclameborden over alcoholhoudende bieren rondom amateursportvelden vervangen door borden over alcoholvrije bieren. Ook werken Nederlandse Brouwers en individuele bierbrouwers samen met studentenverenigingen en universiteiten om alcoholmisbruik onder studenten terug te dringen. Dat wordt bereikt door meer voorlichting over alcoholmisbruik, trainingen voor barvrijwilligers, het beter beschikbaar maken van alcoholvrij bier en het populairder maken van deze categorie onder studenten. Meer informatie over de status van Nederlandse Brouwers omtrent de actiepunten uit het Preventieakkoord lees je hier: https://www.nederlandsebrouwers.nl/biersector/preventieakkoord/