Onafhankelijk smaakmakend magazine over speciaalbier

Biernieuws

Halfjaarcijfers HEINEKEN onder druk door COVID-19

Geplaatst op maandag 3 augustus 2020

HEINEKEN presenteerde op 3 augustus de halfjaarcijfers van 2020, die uiteraard onder druk staan van de wereldwijde COVID-19 crisis. HEINEKEN CEO Dolf van den Brink presenteerde een dalende netto-omzet, een dalend biervolume, een sterk dalend bedrijfsresultaat en een dalende nettowinst. Het merk Heineken en ook Heineken 0.0 doen het onverminderd goed, maar het dalend volume in de Europese horeca als gevolg van corona-maatregelen hakken erin. Ook overheidsbeperkingen in Mexico en Zuid-Afrika beïnvloeden de cijfers.

Belangrijkste cijfers

▪ Netto-omzet (beia) autonome groei -16,4%; netto-omzet (beia) per hectoliter -3,6%

▪ Geconsolideerd biervolume -11,5%

▪ Heineken®-volume -2,5%

▪ Bedrijfsresultaat (beia) autonome groei -52,5%

▪ Nettowinst (beia) € 227 miljoen, -75,8% autonoom

▪ Verdunde EPS (beia) € 0,39 (2019: € ​​1,84).

Werklaring van de CEO

Dolf van den Brink, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur, merkte op: “De eerste helft van 2020 werd gekenmerkt door ongekende uitdagingen en ik ben erg trots op onze werknemers over de hele wereld die zich snel aanpassen aan nieuwe opkomende realiteiten tijdens het nemen zorg voor elkaar, onze klanten en onze gemeenschappen. Het merk Heineken® toonde opnieuw zijn kracht met dubbele cijfers in 14 markten en aanhoudend momentum van Heineken® 0.0. Onze bottom-line werd onevenredig beïnvloed door de daling van de Europese horeca, evenals tijdelijke overheidsbeperkingen op onze activiteiten in Mexico en Zuid-Afrika. Wij hebben onze maatregelen genomen en zullen onze focus op kostenbeheersing verder versterken. HEINEKEN is de crisis ingegaan met een sterke financiële positie, een gediversifieerde wereldwijde voetafdruk, geweldige merken, superieure contacten met consumenten en klanten en zeer toegewijde en getalenteerde teams. We gaan door en naarmate de markten zich herstellen, zullen we onze unieke sterke punten gebruiken om onze volgende stap in kaart te brengen naar verdere groei.”