Onafhankelijk smaakmakend magazine over speciaalbier

Biernieuws

Grolsch zet de vier seizoenen centraal in Proef Karakter campagne

Geplaatst op maandag 17 februari 2020

Een nieuw seizoen is aangebroken voor de speciaalbieren van Grolsch. Op 17 februari start de brouwer met een campagne om al deze bieren extra onder de aandacht te brengen. Iedere drie maanden komt Grolsch met een nieuwe reclamefilm die kenmerkend is voor dat seizoen, met steeds een ander bij dat jaargetijde passend bier. De sfeer is steevast relaxed, precies zoals het hoort bij speciaalbier. Vanaf 17 februari is de eerste commercial te zien op televisie en internet: een lekker winters schouwspel met Grolsch Kruidige Tripel. Een compilatiefilm van de vier seizoenen zal bovendien in bioscopen worden vertoond.

Speciaalbieren winnen terrein
De commercials komen niet uit de lucht vallen: de smaak van de Nederlander ontwikkelt zich in razend tempo en speciaalbieren winnen een steeds grotere plek in de harten van bierdrinkers. De afgelopen jaren nam de consumptie ervan dan ook ieder jaar toe. Opvallend is dat veel Nederlanders niet alleen de klassieke seizoensbieren koppelen aan een specifiek jaargetijde. Speciaalbierconsumptie kent duidelijke seizoensinvloeden, zo worden in de lente en de zomer vaak lichtere bieren gedronken, zoals IPA en Weizen. In de herfst en de winter zijn donkere en zwaardere bieren populairder.

Bijzonder karakter
Met de nieuwe campagne speelt Grolsch in op deze ontwikkeling. Het afgelopen jaar introduceerde de brouwer met succes vier speciaalbieren: Blonde Saison, Klassieke Blond, Volle Dubbel en ook een alcoholvrij speciaalbier: Weizen 0.0%. Hierdoor telt het speciaalbierenportfolio liefst twaalf bieren. Een dertiende, Grolsch Frisbittere IPA, wordt binnenkort toegevoegd. Zij worden door de campagne gebundeld, terwijl er ook ruimte blijft voor het bijzondere karakter van de individuele bieren. In de vandaag gestarte wintercampagne staat Kruidige Tripel centraal, het voorjaar is voor Frisse Lentebok, in de zomer wordt Puur Weizen in het zonnetje gezet en de herfst staat in het teken van Rijke Herfstbok.

Verkrijgbaarheid
Sommige van de speciaalbieren in de campagne zijn het hele jaar te koop, andere alleen tijdens specifieke seizoenen. Het hele jaar door verkrijgbaar zijn: Grolsch Puur Weizen, Kruidige Tripel, Krachtig Kanon, Klassieke Blond, Volle Dubbel, Blonde Saison, Weizen 0.0% en Frisbittere IPA (die in de week van 2 maart in de schappen ligt). Grolsch Frisse Lentebok is in de lente en zomer verkrijgbaar en Rijke Herfstbok in de herfst en winter. Twee bieren zijn ten slotte in één seizoen te koop: Grolsch Kristalheldere Zomerbok en Winterbok met Honing. Zie hier de commercial: https://www.youtube.com/watch?v=JLqdFAaVy7A&feature=youtu.be&has_verified=1