Onafhankelijk smaakmakend magazine over speciaalbier

Biernieuws

Geniet & Geef bier 2019: Honing Weizen uit de Grolsche bierbrouwerij

Geplaatst op woensdag 7 augustus 2019

Het Geniet & Geef bier 2019 is gereed! Onder toeziend oog van Gaius Voûte, voorzitter van Stichting Geniet & Geef, is in de proefbrouwerij van Grolsch echte honing toegevoegd aan het speciaal voor de stichting gebrouwen speciaalbier. Op donderdag 5 september om 18.00 uur wordt deze Honing Weizen landelijk gelanceerd. De volledige opbrengst komt ten goede aan KiKa, stichting Kinderen Kankervrij. Sinds de start in 2012 heeft Geniet & Geef al meer dan €500.000,- opgehaald.

Meesterbrouwer van Grolsch Guy Evers: “Bij de vraag om een fris en toegankelijk speciaalbier te brouwen kwamen we al snel op het idee van een Honing Weizen. Onze Grolsch Weizen is immers bekroond tot beste Weizen bier ter wereld. Alleen toevoeging van honing vond ik niet spannend genoeg. Ik houd van koken en maak thuis wel eens ‘Canard à l’orange’. Google dat maar eens even. Zo kwam de receptuur tot stand voor onze Honing Weizen met echte honing, sinaasappel en rozemarijn.” Het resultaat is een natuurtroebel tarwebier gebrouwen met 60% tarwemout. Puur water uit eigen bron, originele Duitse gist en speciaal geselecteerde tarwemout zorgen voor de volfrisse Weizensmaak. De bloemige geur, door de toevoeging van honing, geeft een bijzonder samenspel met het aroma van sinaasappel en rozemarijn. De zacht zoete afdronk maakt dit verfrissende en unieke speciaalbier met een alcoholpercentage van 5,5% helemaal af.

Er is tweemaal 78 hectoliter bier gebrouwen voor het goede doel. Een symbolische hoeveelheid die refereert aan het genezingspercentage van kinderen met kanker, dat op dit moment op 78% ligt. Gaius Voûte, voorzitter van Stichting Geniet & Geef: “Momenten waarop je geniet, maken je ervan bewust hoe goed je leven eigenlijk is. Stichting Geniet & Geef zet zich in om deze momenten om te zetten in donaties voor het goede doel, in dit geval donaties voor KiKa.”

Lancering

Traditiegetrouw vindt de lancering plaats op de eerste donderdag van september om 18.00 uur. Vanaf dan is het bier op tap verkrijgbaar in meer dan 180 deelnemende horecagelegenheden in Nederland. Ook is het bier vanaf dat moment in de iconische Grolsch beugelfles te koop bij Albert Heijn en Mitra. 

Bij de foto:

Meesterbrouwer Guy Evers verricht samen met Cees Jan Adema (Secretaris Stichting Geniet & Geef), Gaius Voûte (Voorzitter Stichting Geniet & Geef), Melanie Koning (Marketing Manager Grolsch) en Ard Bossema (Marketing Directeur Grolsch) de honinggift in de proefbrouwerij in Enschede.