Onafhankelijk smaakmakend magazine over speciaalbier

Biernieuws

Festivaloprichters ‘Thuishaven’ stappen in biermarkt met ‘cafeïnebier’

Geplaatst op dinsdag 2 maart 2021

Ondanks dat de festivalsector donkere tijden kent en het nog even duurt voordat de sector ‘coronaproof’ weer kan opstarten, brengen de oprichters van ‘Thuishaven’, ‘s Nederlands grootste wekelijkse festival, hun eigen biersoort op de markt. Het nieuwe bier heet ‘Cupana’ en bevat naast vijf procent alcohol, ook de hoeveelheid cafeïne gelijk aan een kop koffie. De toegevoegde cafeïne komt niet uit een koffieboon, maar is afkomstig uit de guaranabes, een nootachtig zaadje van een klimplant die groeit in het Amazonebekken van Brazilië. De smaak van het bier is te omschrijven als ‘European Pale Lager’.

Een fris bier bedoeld voor iedere festivalganger die op natuurlijke kracht net dat uurtje langer door wil gaan. Cupana is voor de consument direct te bestellen op www.cupana.nl. De horeca kan terecht bij Heineken Nederland.

Terwijl de festivalsector door de coronapandemie al maandenlang geen bezoeker heeft mogen ontvangen, zat Thuishaven afgelopen zomer, tijdelijk omgedoopt tot grootste terras van Nederland, iedere dag afgeladen vol. 70.000 bezoekers genoten in de maanden juni, juli en augustus van het grootste terras van Nederland, dit alles veilig op 1,5 meter afstand van elkaar volgens de voorgeschreven maatregelen vanuit de overheid. Eén van de meest bestelde producten afgelopen zomer? Thuishaven’s eigen cafeïnebier ‘Cupana’. Nu blijkt dat het festivalseizoen misschien pas einde zomer weer met publiek mag doordraaien, maakt de organisatie haar favoriete biertje alvast beschikbaar voor iedereen die nog niet naar een festival mag, maar wel wil. “Creativiteit en vernieuwing vormen de basis van ons bestaan”, zeggen de oprichters over de stap naar de biermarkt. “Festivals zijn springlevend in ieders hart en ziel, en hiermee brengen we ons cafeïnebier naar de woonkamer van iedereen die het festivalseizoen mist.”

Bier met Zuid-Amerikaanse invloeden

“Cupana wordt aangevoerd door de goddess van het biermerk die dan ook prominent op het flesje staat afgebeeld”, vertelt kunstenaar Stefan Da Costa Gomez. “Toen ik door de bedenkers van het bier werd benaderd voor het ontwikkelen van het design, heb ik mij laten inspireren door de Zuid-Amerikaanse invloeden en rituelen van inheemse stammen. Een bijzondere toevoeging in het logo is de druppel die onder de goddess hangt. Deze druppel staat symbool voor de guarana die dit bier tot een volledige nieuwe soort maakt binnen het bestaande bier assortiment.”

Beschikbaarheid en distributie

Nu de horeca nog gesloten is door corona kan de consument zich toch al te goed doen aan dit nieuwe bier. Op cupana.nl zijn 12 packs te verkrijgen. Afspraken met Heineken en Bier&cO zijn reeds gemaakt om ook via hun kanalen, zodra de horeca weer open mag, te leveren door heel Nederland. Het Cupana-team zet de komende maanden in op een crossmediale campagne. Groot onderdeel hiervan is een online social media strategie waarvoor ze samenwerken met tientallen dj’s, aangevuld met on- en offline bannering en bierinkoopmeetings met mede horecaondernemers. Voor deze gesprekken zijn speciale horecapakketten samengesteld waarmee brandmanagers langs horecazaken gaan.