
De 14e Brussels Beer Challenge strijkt neer in Marche-En-Famenne
Geplaatst op donderdag 30 oktober 2025
3, 4 en 5 november 2025, drie dagen lang, wordt Marche-En-Famenne het epicentrum van de internationale bierwereld. De Brussels Beer Challenge houdt halt in de Famenne-Ardenne, en dat is een primeur. In competitie zijn 1700 bieren, gekeurd door 80 proevers, met één missie. Voor zijn 14e editietrekt de prestigieuze wedstrijd voor het eerst naar de provincie Luxemburg.
Tachtig internationale experts – van brouwers tot sommeliers – buigen zich over meer dan 1700 bierenuit de hele wereld. Het proefwerk gebeurt achter gesloten deuren, in een uniek kader dat voor enkele dagen verandert in een tempel van hop, mout, kennis en passie.
Feest voor de liefhebbers
Nieuw dit jaar: het publiek mag meevieren! Op zondag 2 november vanaf 17.30 uuris er in de Salle Saint-François een gezellige inauguratieavond met streekbieren, animatie en een knipoog naar de kunst van het proeven. Op het menu staan bieren van o.a. Brasserie Minne, Saint-Monon, Rochehaut, Lupulus, Château de Leignon, De Lesse, Coccinelles, Philippe, Comte Hener en natuurlijk de Trappisten van Rochefort. Ook is er een miniworkshop “Proef als een pro”, waar biersommeliers hun geheimen delen. De toegang is gratis, en bezoekers krijgen twee proefjetons cadeau. Een kans om in een losse sfeer te klinken met de proevers van de Brussels Beer Challenge en de trots van de regio te (her)ontdekken.
Trends van 2025
- België blijft op kop (420 ingezonden bieren), gevolgd door Italië en China.
- Nieuwe spelers duiken op: Ghana, Vietnam, Chili en zelfs Nieuw-Zeeland.
- Alcoholvrij in de lift: meer dan 100 inzendingen, goed voor vier categorieën.
- In totaal doen 35 landenmee – de bierwereld wordt steeds groter én diverser.
- De prijsuitreiking is maandag 17 november 2025.
Over de Brussels Beer Challenge
Sinds 2012 is de Brussels Beer Challengeuitgegroeid tot een vaste waarde in de bierwereld. De wedstrijd reisde al door het hele land – van Brussel tot Gent – en doet in 2025 voor het eerst de provincie Luxemburg aan. Doel? De rijkdom, kwaliteit en creativiteit van bier in de verf zetten. En tegelijk: de gaststad en haar biercultuur in de kijker plaatsen.
