Onafhankelijk smaakmakend magazine over speciaalbier

Biernieuws

Brouwerij Noordt en Heineken gaan verregaande samenwerking aan

Geplaatst op dinsdag 1 september 2020

Brouwerij Noordt in de Rotterdamse wijk Het Oude Noorden bestaat op 1 september 2020 op de kop af vijf jaar. Hét moment om de vleugels verder uit te slaan en bekend te maken dat Noordt en Heineken nauwer gaan samenwerken. Noordt helpt Heineken met het op kleine schaal ontwikkelen van bieren, experimenteren, het mede opzetten van een Brew Pub in Heinekens nieuwe hoofdkantoor in Leiden, brouwerijopleidingen en het uitwisselen van kennis en vakmensen voor innovatie. Heineken zet hun distributiekanaal in om de bieren van Brouwerij Noordt ook buiten de havenstad aan de man te brengen.

“Niet alledaags, soepel bier met een herkenbare authentieke stijl”, zo typeert horecadirecteur Marc Josephus Jitta van HEINEKEN Nederland de bieren van Brouwerij Noordt. “Strak en smaakvol goed gebrouwen bier” zegt medeoprichter en Hoofd Brouwzaken Peter Rouwen. Samengewerkt werd er al, maar nu dus nog meer. Noordt helpt Heineken met het op kleine schaal ontwikkelen van bieren, experimenteren, het mede opzetten van een Brew Pub in Heinekens nieuwe hoofdkantoor in Leiden, brouwerij opleidingen en het uitwisselen van kennis en vakmensen voor innovatie. Heineken zet hun distributiekanaal in om de bieren van Brouwerij Noordt ook buiten de havenstad aan de man te brengen en zet hierbij ook een team in dat zich richt op horecazaken van naam en faam in de grote steden door heel het land. Daarnaast worden de krachten gebundeld om bij Noordt verder te vernieuwen en in de toekomst op te schalen. Het betreft een samenwerking op basis van wederzijds vertrouwen en een ferme handdruk. “Maak je geen zorgen”, aldus Peter, “Ik blijf eindverantwoordelijk voor elke druppel bier die de brouwerij verlaat.”

Wereldberoemd in Rotterdam

Vaste klanten van horecazaken als Melief Bender, Thoms of Sijf hoef je niet uit te leggen dat Noordt naar meer smaakt. Noordtsingle, Blondt, Tripel, Pomelo IPA, 7Hops of Dubbel kent men hier dubbel en dwars. Stuk voor stuk té mooi en lekker om als Rotterdammer voor jezelf te houden, daarom trekt Noordt met Heineken verder het horecaland in om liefhebbers in alle windstreken kennis te laten maken met dit bier. “Wat ons uniek maakt?” “Heel simpel”, aldus Peter Rouwen: “Wij hebben het elke dag leuk. Dit omschrijft waar het binnen onze brouwerij om gaat. Met plezier het mooiste bier brouwen is ons op het lijf geschreven. Brouwerij Noordt brouwt niet-alledaags, smaakvol & doordrinkbaar bier met een uitgesproken focus op kwaliteit & authenticiteit. Waar grondstoffen spreken en toevoegingen zwijgen. Service en aandacht naar onze klanten is een invulling van ons ambacht. Ook vakmanschap en opleiding vinden wij van groot belang. Dit alles om u het smaakvolste bier te laten schenken.”

Blij met bier van nu

“Ik ben echt heel happy met deze verdergaande samenwerking”, aldus Willem van Waesberghe, Global Master Brewer bij Heineken. “Je krijgt niet zo vaak de kans om met een brouwer van dit formaat een team te vormen. Peter heeft een unieke signatuur en is twee jaar geleden niet voor niets uitgeroepen tot Bierman van het Jaar door Bier! magazine. Kijk eens wat er bij Noordt in vijf jaar is neergezet; het zijn brouwers in hart en nieren met een hele strakke positionering en moderne bieren van deze tijd. Je treft er geen gemijmer over vroeger, ze schuwen het experiment niet en zijn in staat om 180 graden anders tegen de materie aan te kijken. Neem nu recent ‘Lagerlab’ waarvan oudsher hoog gistende bieren als een lager zijn gebrouwen met een eindproduct dat staat als een huis. Natuurlijk gaat het om de inhoud, maar kijk ook eens naar het design van Noordt. Zo onderscheidend tref je het vrijwel nergens in bierland.”

In het komende Bier! magazine (nr. 48, najaar 2020) een uitgebreid interview met Peter Rouwen (Noordt) en Willem van Waesberghe (Heineken).