Brouwerij De Halve Maan haalt binnen 24 uur €2.000.000 op
Geplaatst op vrijdag 3 juni 2022
Op woensdag 1 juni jl. kondigde Brouwerij De Halve Maan uit Brugge zijn nieuwste project aan. Samen met het platform ‘Winwinner’ lanceerden ze een crowdlending-campagne, waarmee ze in totaal €2.000.000 wensten op te halen om extra te investeren in duurzaamheid – met name in zonnepanelen en een waterzuiveringsinstallatie – om zo de impact op het milieu verder terug te schroeven. De crowdlending-actie bleek een ongekend succes. Want na slechts één dag kon de brouwerij het volledige financieringsbedrag ophalen.
Een ongezien resultaat, dat ver boven de verwachtingen lag. Managing Director van De Halve Maan, Xavier Vanneste, reageert dan ook heugelijk op deze succesvolle campagne: “In 2016 lanceerden we al een crowdfunding-campagne voor de aanleg van onze ondergrondse bierpijpleiding, toen zagen we hoe belangrijk het is om onze community te betrekken in een innovatief en duurzaam verhaal. Ook nu, bij onze verdere verduurzaming, wilden we het publiek betrekken, en met succes.” Onlangs hield de brouwerij een evenement voor de crowdfunders van de bierpijpleiding, waar het nieuwe project in primeur werd voorgesteld aan de historische investeerders van de brouwerij.
Lokaal verankerd
Jan Pieter Taillaert werkt al 17 jaar voor de brouwerij en is bijzonder fier dat hij er in slaagde om als allereerste inschrijver in te schrijven op de crowdlending: “Klokslag 18.00 uur heb ik mij aan de computer gezet om direct in te schrijven, ik wou er absoluut bij zijn, en ben ook van plan om nog een ticket te nemen op de naam van mijn zoon… want we zijn fan met de hele familie!”. De teller is sindsdien blijven lopen, waardoor dus binnen een dag de totale investering werd gefinancierd. Hiermee toont Brouwerij De Halve Maan de kracht aan van een lokaal verankerd familiaal bedrijf met sterke biermerken. Een brouwerij die streeft naar een hoogwaardig product, geproduceerd op een verantwoorde manier. Dat de crowdlending-campagne zo succesvol verlopen is, is ongetwijfeld te danken aan de aantrekkelijkheid van biermerken als Brugse Zot en Straffe Hendrik. “Mensen zijn graag verbonden met het authentieke verhaal, en zijn echte ambassadeurs voor de brouwerij. Ik ben trots dat er zo een immense interesse was in het project en wil alle investeerders bedanken voor hun vertrouwen”, aldus Vanneste.