Onafhankelijk smaakmakend magazine over speciaalbier

Biernieuws

Brouwerij Bosteels lanceert nieuwe campagne rond Tripel Karmeliet

Geplaatst op vrijdag 23 maart 2018

In het Belgische Buggenhout werd op donderdag 22 maart jl. bij Brouwerij Bosteels een nieuwe imagocampagne ‘Schoonheid Brouwen’ gelanceerd. Het was Antoine Bosteels zelf die met de mensen van ZX Ventures de campagne toelichtte tijdens een heerlijk verzorgde perslunch. Bier! magazine was erbij.

ZX Ventures uit New York is een zogenaamd ‘venture capital fund’ (oftewel een investeringsmaatschappij) van AB InBev. Tripel Karmeliet en Brouwerij Bosteels zijn gecombineerd met Zx Ventures in 2016. Zx is een onafhankelijke entiteit binnen AB InBev die zich volledig toelegt op speciaalbieren. Ze hebben als visie om sterke merken te behouden en klaar te maken voor de toekomst door ze te versterken met aanvullende expertise, en ze toegang te geven tot het wereldwijde netwerk van vaardigheden van AB InBev. Bosteels en ZX investeren nu dus in een nieuwe campagne rond het merk Tripel Karmeliet.
Tripel Karmeliet, in 2008 verkozen tot ’s werelds beste bier, is het bier in de campagne ‘Schoonheid Brouwen, sinds 1679’: een ode aan het vakmanschap en het streven naar perfectie van echte ambachtslieden zoals de zeven generaties brouwers van Brouwerij Bosteels in Buggenhout. ‘Schoonheid Brouwen’ is een concept dat de essentie van Tripel Karmeliet vertaalt naar de bierliefhebber. Het eert vakmensen die dankzij hun streven naar perfectie eenvoudige natuurlijke componenten transformeren tot iets buitengewoons. Het is de allereerste keer dat Tripel Karmeliet een conceptuele expressie lanceert van de ideologie die al zeven generaties onlosmakelijk met de brouwerij verbonden is. “We wilden iets unieks creëren dat het DNA van ons bier en de filosofie van de brouwerij vereeuwigt. Dat leggen we nu vast in het platform ‘Schoonheid Brouwen’,” zegt Antoine Bosteels, maker van Tripel Karmeliet. ‘Schoonheid Brouwen’ zal bierliefhebbers meeslepen in de achtergrond en het karakter van Tripel Karmeliet. Het platform wordt in eerste instantie in België en Frankrijk vertaald naar marketingcampagnes die het verhaal achter het bier en de inspiratie van de makers vertalen.

Van natuurlijke oorsprong tot vakmanschap
Hoewel speciaalbieren steeds populairder worden, vergeten we vaak het vakmanschap en de natuurlijke ingrediënten die vereist zijn om een écht goed bier te maken. De verfijnde en uitgebalanceerde smaak van Tripel Karmeliet is het resultaat van een puur maar complex brouwproces. Het streven naar perfectie bij het brouwen stopt nooit: bij elke oogst of levering van granen gaan de brouwmeesters op zoek naar de juiste harmonie tussen de drie granen om een constante kwaliteit in het bier af te leveren.

Streven naar schoonheid
Via ‘Schoonheid Brouwen’ brengt Tripel Karmeliet een ode aan de expertise van echte vakmensen die steeds iets unieks trachten te creëren. Voor Tripel Karmeliet start dit verhaal net als elk bier bij zijn natuurlijke oorsprong – de ruwe materalen die het vakmanschap bepalen en inspireren. Geïnspireerd door een recept van de Karmelieten abdij uit 1679 ging Antoine bijvoorbeeld zelf aan de slag met het recreëren van een historisch driegranenbier. Een taak die uiteindelijk meer dan drie jaar duurde. “Brouwen is meer dan een vak, het is bijna een roeping of een kunstvorm,” zegt Michaël Hoppenbrouwers, Managing Director bij Brouwerij Bosteels. “‘Schoonheid Brouwen’ is eigenlijk een ode aan hard werken zonder compromis op kwaliteit, schoonheid of smaak. Je start met dezelfde natuurlijke elementen om er vervolgens iets unieks van te maken. Dat is exact wat wij hier iedere dag doen bij Brouwerij Bosteels.” ‘Schoonheid Brouwen’ werd samen met Antoine Bosteels ontwikkeld. Hij is de zevende generatie van de Bosteels famlie en geestesvader van Tripel Karmeliet. “Voor mij is deze campagne een weerspiegeling van de filosofie van Tripel Karmeliet. Het is een eerbetoon aan de vurigheid waarmee kunstenaars of vakmensen iets unieks maken dat de ziel van mensen over de hele wereld raakt. Of het nu gaat om een historisch bier, een schilderij, een mooie foto of een bewerkt stuk hout. Het is een ode aan de techniek, de praktijk en de toewijding aan vakmanschap.”