Bijna 400 bieren in 4e Dutch Beer Challenge op 21 maart a.s.
Geplaatst op vrijdag 16 maart 2018
Op woensdag 21 maart 2018 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ (powered by Mitra) georganiseerd. Alle ruim 525 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben één of meer van hun bieren ingeschreven: in totaal zijn er 390 bieren aangemeld. Een groei ten opzichte van de 3e DBC vorig jaar met bijna 100 bieren toen er 298 bieren in competitie waren.
Vakkundige juryleden
Het aantal brouwerijen in Nederland is afgelopen jaren explosief gegroeid tot ruim 525. De Dutch Beer Challenge is een unieke kans voor alle Nederlandse brouwers om zich te meten met hun collega’s. Tijdens de eerste editie van de Dutch Beer Challenge in 2015 waren er 155 Nederlandse bieren in competitie. In 2016, tijdens de 2e Dutch Beer Challenge, waren er 239 bieren in competitie. Tijdens de derde editie in 2017 waren er 298 bieren ingestuurd. Tijdens de komende vierde editie zullen op 21 maart 2018 bijna 400 bieren blind worden geproefd en gekeurd door 42 zowel Nederlandse onafhankelijke bierexperts en -keurmeesters als internationale ‘beerjudges’ en specialisten. De jury proeft blind in verschillende biercategorieën, zoals pils, saison, licht en zwaar blond, pale ale, IPA, licht en zwaar donker, bock en dubbelbock, stout/porter, gerstewijn, witbier en weizen, fruitbieren en houtgelagerde bieren.
Bekendmaking winnaars
Op 4 april 2018 maakt de wedstrijdleiding de winnaars per categorie bekend in het Van Donge & De Roo Stadion (Excelsior) in Rotterdam waar aansluitend een zevengangen ‘walking beerdiner’ plaats vindt, mede verzorgd door de Horeca Vak School Rotterdam. De Mitra Award ‘Het Beste Bier van Nederland 2018’ wordt op 24 mei 2018 in de Grote Kerk in Den Haag uitgereikt tijdens het openingsevenement van de zevende Week van het Nederlandse Bier.
Belangrijkste doelstellingen
De initiatiefnemers en organisatie van de Dutch Beer Challenge hebben de volgende doelstellingen met deze wedstrijd:
1. De promotie van de Nederlandse biercultuur;
2. Het organiseren van een faire en professionele wedstrijd onder de Nederlandse brouwers;
3. Het bieden van een kwaliteitslabel aan de bierconsument;
4. Het bieden van een sterk marketinginstrument aan de deelnemende brouwers.
Over de Dutch Beer Challenge
De Dutch Beer Challenge is een initiatief van de Stichting Dutch Beer Challenge (DBC) en bestaat uit:
– Fedor Vogel (Bier! magazine / Birdy Publishing), voorzitter
– Rick Kempen (Bier&cO), secretaris
– Marco Philipsen (Mitra), penningmeester
– Henri Reuchlin (Bierburo)
– Luc de Raedemaeker en Thomas Costenoble (BeComEv, organisator van o.a. www.brusselsbeerchallenge.com).
De Dutch Beer Challenge wordt in opdracht van de stichting op volstrekt onafhankelijke wijze georganiseerd door BeComEv, welke de wedstrijdleiding in handen heeft.
Zie voor informatie de website www.dutchbeerchallenge.nl