Onafhankelijk smaakmakend magazine over speciaalbier

Biernieuws

Amstel brengt iconische drie vrienden terug in nieuwe campagne

Geplaatst op vrijdag 8 januari 2021

Vraag je Nederlanders Amstel in één woord te omschrijven dan roept het overgrote deel direct ‘Vriendschap’. Niet zo gek gezien de iconische Amstel commercials met de ‘drie vrienden’ die velen nog vers in het geheugen hebben en het succesvolle evenement De Vrienden van Amstel LIVE’. In de nieuwe campagne van Amstel, die nu op de Nederlandse televisie en online te zien is, staat vriendschap centraal, opnieuw met drie vrienden.

In de aftrap van de campagne maken de ‘oude’ drie vrienden nog eenmaal hun opwachting, in een film die hint op een glorieuze terugkeer. Eenmaal aangekomen in de kroeg blijkt echter dat het niet om hen draait, maar om een nieuwe generatie van drie vrienden. De campagne is ontwikkeld door Alfred International. Het bureau werd in 2020 gekozen als lead agency voor Amstel. Bij de conceptontwikkeling waren niet alleen Amstel en Alfred International betrokken, maar ook een aantal horecaondernemers met een groot Amstelhart. Thom Ligthart, Marketing Manager Amstel: “Amstel is één van de grootste merken van Nederland en daar zijn we ontzettend trots op. We willen heel Nederland laten zien waar het merk echt voor staat. Veel ondernemers hebben al jarenlang een bijzondere band met ons bier. Zij kennen dat echte Amstel-gevoel, maken dagelijks hun gasten mee en snappen wat het merk bijzonder maakt. Hun inzichten en enthousiasme over de nieuwe campagne gaf ons het gevoel dat we goed zaten. We leven in een andere tijd dan 15 jaar geleden. Tegelijkertijd zien we ook dat juist nu die bijzondere momenten met je beste vrienden ontzettend waardevol zijn. En de drie vrienden geven deze pure en oprechte momenten met elkaar op een perfecte manier weer. We zijn ervan overtuigd dat we juist met deze campagne het ultieme Amstelgevoel kunnen laten zien: wat heb je nu eigenlijk nog meer nodig in het leven dan je vrienden, gezelligheid en een biertje?”

Oude en nieuwe vrienden

In de aftrap van de campagne maken ook de ‘oude’ drie vrienden nog eenmaal hun opwachting, in een film die hint op een glorieuze terugkeer. Eenmaal aangekomen in de kroeg blijkt echter dat het niet om hen draait, maar om een nieuwe generatie van drie vrienden. De oplettende kijker zal zien dat de types over en weer enige gelijkenis vertonen. Jeroen van de Sande, creative director bij Alfred: “Op deze manier maken we onmiskenbaar duidelijk: dit waren de oude vrienden, dit zijn de nieuwe. En gebruiken we het goede gevoel van de oude campagne om de nieuwe jongens een vliegende start te geven. We weten dat er een grote groep mensen is die de vrienden nog kent, maar ook een groep die er niet mee is opgegroeid. In onderzoek merkten we dat het concept ook zonder de kennis van de oude campagne een goed gevoel geeft.”

Vrienden van Amstel

Tegelijkertijd lanceert Amstel ook een nieuwe pay-off, die niet onbekend is voor het biermerk: Vrienden van Amstel. Ligthart: “Als we aan onze Amstel-drinkers vragen om te omschrijven waar het merk voor staat dan zeggen ze steevast ‘Vriendschap’. Hierin ligt ook de kern van het merk en wat ons bijzonder en uniek maakt. Hij lag eigenlijk al die tijd voor onze voeten. Het gaat over vriendschap, het gaat over Amstel, en doordat we de woordencombinatie al kennen van De Vrienden van Amstel LIVE voelt de pay-off direct vertrouwd.”
Na de introductie van de campagne, die 11 januari voor het eerst op de Nederlandse televisie, online en social media te zien was, zullen de drie vrienden vaker hun opwachting maken. Met simpele uit het leven gegrepen verhalen, stuk voor stuk gebaseerd op de ongeschreven wetten en regels van typische mannenvriendschap.