
Alcoholvrij bier minder populair in Rotterdam
Geplaatst op dinsdag 4 februari 2025
In januari 2025 voerde NIQ-GfK een uitgebreid onderzoek uit onder 14.500 respondenten om hun deelname aan Dry January te analyseren. Uit de resultaten blijkt dat 9% van de respondenten die in het vierde kwartaal van 2024 alcohol dronken, besloten mee te doen aan Dry January. Van deze groep stopte 12,5% voortijdig. Uit de supermarktverkoopcijfers van NIQ blijkt dat vooral in de Randstad veel alcoholvrij bier wordt verkocht, zowel in 2024 als tijdens Dry January, waarin het volumeaandeel van alcoholvrij bier nog hoger ligt. De enige uitzondering is Rotterdam, waar minder alcoholvrij bier in de supermarkt wordt gekocht en tijdens Dry January slechts een marginale stijging te zien is ten opzichte van het jaargemiddelde van 2024.
Demografische verschillen
Opvallend is dat drinkers van mousserende wijn, port/sherry/vermouth en cocktails vaker vroegtijdig afhaakten. Onder de volhouders (8%) waren vrouwen oververtegenwoordigd (10%). Het onderzoek toont ook aan dat deelname aan Dry January afneemt met de leeftijd. Zo deed 13% van de 18-34-jarigen mee, terwijl dit percentage bij 65-plussers slechts 4% was. Daarnaast bleek dat hoger opgeleiden vaker deelnamen aan Dry January (11%), terwijl lager opgeleiden ondervertegenwoordigd waren (4%).
Water meest gekozen vervanger
NIQ-GfK vroeg ook naar de vervangende dranken tijdens Dry January. Maar liefst 44% van de deelnemers koos water als vervangende drank. Dit wordt bevestigd door de volumegroei die NIQ in supermarkten meet: in 2024 groeide het verkochte volume van water zonder smaak met 9%, en tijdens Dry January 2025 was deze groei 13,6%. Water als favoriete vervanger werd gevolgd door frisdrank (23%). Slechts 14% koos voor een vergelijkbare alcoholvrije variant, zoals alcoholvrij bier in plaats van alcoholhoudend bier. Onder de 18-34-jarigen was een vergelijkbare alcoholvrije variant populairder, met 19% die hiervoor koos. Cider- en mixdrankjesdrinkers schakelden bovengemiddeld over naar frisdrank tijdens Dry January.
Voordelen van deelname
Uit het onderzoek blijkt dat 42% van de respondenten zich mentaal fitter voelt na deelname aan Dry January. Daarnaast gaf 37% aan beter te slapen. Opvallend is dat 30% van de deelnemers het als een voordeel ziet dat ze meer geld overhouden. Aan de andere kant gaf 26% aan geen voordelen te ervaren van hun deelname, wat een risico kan zijn voor toekomstige deelnames.