Onafhankelijk smaakmakend magazine over speciaalbier

Biernieuws

Abdij Westvleteren bindt strijd aan met biersmokkelaars

Geplaatst op vrijdag 22 maart 2019

Een jaar nadat een Nederlandse supermarktketen de trappist van Westvleteren buiten medeweten van de abdij verkocht, zijn de paters uit de Sint Sixtus-abdij in actie gekomen. Ze beraden zich over een nieuw bestelsysteem én gaan op zoek naar de malafide smokkelaars. Westvleteren moet een fair product blijven, zo meldt het Belgische Nieuwsblad. De paters willen dat iedere particulier die dat wenst tegen een eerlijke prijs van hun trappist kan genieten.

De paters eisten van drankenhandelaars die hun wereldberoemde trappist illegaal – en vaak tegen woekerprijzen – verkopen, geen huizenhoge schadevergoedingen maar wel excuses en de belofte om ermee te stoppen. Hun advocaat verstuurde het afgelopen jaar al verschillende brieven naar overtreders. Het gaat zowel om handelaars als webshops en fysieke winkels die de trappist aanbieden. De grote schuldigen in het zwarte circuit zijn degenen die als tussenpersoon fungeren, aldus een woordvoerder van de abdij. Teneinde hun dwars te zitten denken de paters nu na over een nieuw bestelsysteem.

Niet in de supermarkt
Decennialang werd de mystiek rond de trappist van Westvleteren dankzij dat bestelsysteem goed bewaard. Wie een houten krat van het beste bier ter wereld wil bestellen moet namelijk meermaals naar de abdij zelf bellen. Vaak kom je zelfs niet verder dan de ingespek-toon. Eén telefoonnummer kan slechts om de 60 dagen een bestelling plaatsen. En met dezelfde nummerplaat word je ook maar om de 60 dagen binnen gelaten. Toch is het vloeibare goud van de Westhoek iets van zijn exclusiviteit verloren. Wie een Westvleteren wil drinken hoeft niet per se meer te bellen of naar de abdij te rijden. Want bij heel wat biercafés staat de trappist gewoon op de kaart. Drankenhandelaars bieden het gewoon aan. Ook online is een flesje Westvleteren met enkele muisklikken aangeschaft. Dat het al snel tien keer zo duur is, moet je wel op de koop toe nemen. En dat is te wijten aan het zwarte circuit dat de afgelopen jaren ontstaan is. Dat werd een jaar geleden duidelijk toen de Nederlandse supermarktketen Jan Linders plots Westvleteren te koop aanbood. Zij hadden zo’n 300 kratten van de trappist op voorraad. Dat is voor de paters echt een wake-upcall geweest. Zij brouwen maar vier dagen per maand en zijn helemaal niet uit op winst. Ze brouwen simpelweg om te kunnen leven. En als er al winst zou zijn, dan gaat die naar goeie doelen. Toen ze merkten dat hun trappist door een supermarkt tegen woekerprijzen verkocht werd, hebben ze besloten om ten strijde te trekken tegen het zwarte circuit.

Geen zwart circuit
De paters schakelden een advocaat in en die verstuurde al verschillende brieven. Voornamelijk naar winkeliers die bakken verkopen, drankenhandelaars die cafés bevoorraden en webshops die de trappist online verkopen. Maar om de bierzwendel écht tegen te gaan, willen ze hun systeem aanpassen. Er komen mensen die in twee jaar tijd vier keer van gsm-nummer veranderen. Of mensen die om de twee maanden kratten kopen, maar nooit leeggoed terugbrengen. Dat zijn mensen die ingeschakeld worden om trappist te komen halen en daar grote winst op maken. Westvleteren mag niet gemonopoliseerd worden door mensen die op een georganiseerde en professionele manier een zwart circuit op poten hebben gezet. De paters willen dat iedere particulier die dat wenst tegen een eerlijke prijs van hun trappist kan genieten.