Koningin Máxima bezoekt hopvelden en Gulpener bierbrouwerij
Geplaatst op donderdag 2 september 2021
Hare Majesteit Koningin Máxima en Klaas Knot waren 2 september jl. op bezoek in Limburg. De koningin bezocht hopvelden, het nieuwe brouwhuis van Gulpener en gooide zelf met koninklijke flair haar hopbellen in de ketel voor een uniek speciaalbier. Het was een heerlijk bezoek, en een leerzame middag over ondernemen en samenwerken in het prachtige Limburgse land. Bier! magazine was erbij. Zie ook de reportage in Bier! magazine editie 52 (verschijnt half september 2021).
Koning Willem I
Het bezoek van Koningin Máxima stond in het kader van de Koning Willem I Prijs voor Duurzaam Ondernemerschap die Gulpener vorig jaar van de koningin kreeg uitgereikt. De prijs wordt gezien als de meest prestigieuze ondernemingsprijs van Nederland en wordt tweejaarlijks uitgereikt aan een bedrijf dat excelleert op het terrein van Duurzaam Ondernemerschap. Gulpener is er erg trots op.
Bezoek
Op de heerlijk geurende hopvelden plukte Koningin Máxima haar eigen hopbellen en sprak ze met hop- en gersttelers over lokale productie, samenwerking tussen boer en brouwer en de bescherming van de Limburgse biodiversiteit. Samen met Gulpener-directeur Jan-Paul Rutten bezocht ze daarna het meest duurzame brouwhuis van Europa dat Gulpener vorig jaar opende. Onder toezicht van de brouwmeester deed ze later haar geplukte hopbellen zelf in de ketel van de microbrouwerij. Dat wordt zonder twijfel het meest koninklijke bier in de bijna 200 jaar dat Gulpener bestaat. Na gesprekken met medewerkers, familie en directie en het maken van de groepsfoto met alle medewerkers van Gulpener ging Máxima weer naar huis.
Lokaal
Gulpener is een Limburgs bedrijf. Al in 1994 besloot oud-directeur Paul Rutten als eerste en enige brouwer om zijn grondstoffen niet meer in te kopen op de wereldmarkt, maar samen te gaan werken met lokale boeren. Samenwerking was voor iedereen interessanter, en vooral duurzamer. Het was een goed idee, en Gulpener is nog steeds de enige brouwer met een 25 miles concept. De groep boeren groeide uit tot 25, en naast gerst werden er al snel ook lokale hop en oude vergeten lokale granen geteeld. Ook partners voor productie of creatie van Gulpener komen zoveel mogelijk uit de eigen streek.