Nationaal Bieronderzoek 2020: Biertrends tijdens de intelligente lockdown
Geplaatst op dinsdag 16 juni 2020
Pils blijft het meest favoriete bier onder Nederlandse bierdrinkers. Tijdens de intelligente lockdown dronken bierdrinkers gemiddeld 2,6 biersoorten thuis. Favorieten waren pils (58%), 0.0 radler (31%), radler (27%) en tripel en blond bier (18%). Een deel van de bierdrinkers (13%) heeft in die periode online bier gekocht, vooral bij de supermarkt (56%) en bij een online biershop (21%). Een derde koopt nu vaker online bier dan normaal. Een op de vijf bierdrinkers heeft deelgenomen aan een online bieractiviteit, zoals een spel, bijvoorbeeld zoals een pubquiz, georganiseerd door een horecagelegenheid (43%) en een online borrel (36%).
Overige resultaten uit het Nationaal Bieronderzoek 2020
Algemene bierconsumptietrends
- Pils is nog steeds nummer één, maar wordt wel door minder bierdrinkers gedronken
- Overall wordt er in 2020 gedurende de week minder bier gedronken dan in 2019
- Pils is het meest favoriete bier onder Nederlandse bierdrinkers.
- Mannen drinken liever zwaarder bier zoals Tripel (9%) Abdijbier/Trappist (8%).
- Vrouwen drinken liever licht bier zoals 0.0 Radler (17%), fruitbier (12%) en Radler (11%).
- Bierdrinkers drinken het liefst met vrienden bier.
- Vrouwen geven aan vaker het liefst met hun partner een glas bier te drinken.
- Bier wordt vooral gedronken omdat het lekker is (78%). Ook is het gezellig (50%) en zorgt het voor ontspanning (44%). Bierdrinkers genieten het meest van bier in de zon (63%) en als er iets te vieren is (45%).
Wat was het drinkgedrag tijdens de intelligente lockdown in Nederland vanaf 16 maart?
- Het merendeel van de bierdrinkers drinkt tijdens de intelligente lockdown evenveel bier als daarvoor, een derde drinkt minder bier.
- Er worden in deze periode 2,6 biersoorten gedronken, met als top drie: pils (58%), 0.0 radler (31%),
- radler (27%)
- en op de vijf bierdrinkers heeft deelgenomen aan een online bieractiviteit, spel, zoals een pubquiz, georganiseerd door een horecagelegenheid (43%) en online borrel (36%)
- Een deel (13%) heeft tijdens COVID-19 online bier gekocht, vooral bij de supermarkt. Een derde koopt nu vaker online bier dan normaal.
Waar kijken bierdrinkers het meeste naar uit bij een versoepeling van de maatregelen?
Bierdrinkers kijken ná de versoepelingen van de maatregelen er nog meer naar uit om bier te drinken met hun vrienden (44%). Pils blijft ook dan het favoriete bier en het terras (35%) is de populairste locatie.