6500 bezoekers voor het achtste Nederlands Bierproeffestival in Den Haag
Geplaatst op dinsdag 21 mei 2019
6500 bezoekers hebben van 16 t/m 18 mei de achtste editie van het Nederlands Bierproeffestival bezocht in de Grote Kerk in Den Haag. Het Nederlands Bierproeffestival is jaarlijks hét startsein van de Week van het Nederlandse Bier en stond dit jaar nog meer in het teken van proeven en ontdekken. Naast de keuze uit 250 bieren van 45 brouwerijen, konden bezoekers deze editie ook veel kennis opdoen tijdens de tientallen masterclasses en workshops. Gecertificeerde biersommeliers gaven uitleg over het proeven van bier en de huidige biertrends.
Zo kwamen bezoekers meer te weten over hoe de toevoeging van spijs, geur én geluid aan verschillende biertypen van invloed is op je smaakbeleving, de foodcombinaties met bier zoals kaas en chocola, bakken met bier, bierproeven als een pro en de laatste biertrends zoals bierrijpen. Tijdens ‘De Week’ worden er door heel Nederland meer dan honderd bieractiviteiten georganiseerd en sluit de Week af met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei waar men bij tientallen brouwerijen alle geheimen van het bierbrouwen kan ontdekken tijdens de open dagen. Voor meer informatie en activiteiten door het hele land zie: weekvanhetnederlandsebier.nl
Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers en tevens organisator van het Nederlands Bierproeffestival, licht toe: “Naast dat consumenten zoals ieder jaar bij de brouwmeesters achter de bar hun vragen kunnen stellen over het bier en het brouwproces, waren er dit jaar ook tientallen masterclasses en workshops. Een hele mooie toevoeging aan het festival, waarbij bezoekers ook echt hun bierkennis kunnen vergroten. Zo liepen er tevens Biersommeliers van bieropleiding StiBON rond in opvallende hesjes. Consumenten konden bij hen met al hun biervragen terecht. Ik denk dat deze mooie initiatieven ons festival echt onderscheid van andere bierfestivals.” Tijdens de Week kan men in heel Nederland kennis maken met bier van eigen bodem tijdens o.a. workshops, proeverijen, bierwandelingen, festivals, rondleidingen in brouwerijen en bierdiners. De Week van het Nederlandse Bier wordt afgesloten met de Nederlandse Brouwerijdagen van 24 t/m 26 mei. Zeventig brouwerijen door heel het land openen dan hun deuren voor publiek.
Stichting Week van het Nederlandse bier
De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zich verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra drankenspeciaalzaken, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! Magazine en Bier Consumenten vereniging PINT. Voor meer informatie over de Stichting Week van het Nederlandse Bier zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.