Bier! magazine verschijnt sinds eind 2008. Het glossy lifestyle magazine over speciaalbier komt vier keer per jaar uit. Bier! magazine is voor de ware biergenieter een echt collectors item!

Recent biernieuws

  • Steel de show tijdens de feestdagen met Heineken gadgets

    We kennen ze allemaal wel: de gangmakers die vol overgave de sfeer erin proberen te brengen tijdens de feestdagen. Dit jaar gaat d...

    Lees verder »
  • Opbrengst Geniet & Geef

    In september brachten craft bierbrouwerij Jopen en Stichting Geniet & Geef een bier op de markt voor KiKa, Stichting Kinderen Kank...

    Lees verder »
  • Friethoes Schillenbier

    Nieuw: Schillenbier van Friethoes. Een onofficieel Weizen bier dat gemaakt is van hop, gerst en stukjes aardappel uit de frietfabr...

    Lees verder »
 
Adventskalender met craft beer grote hit in Europa

Adventskalender met craft beer grote hit in Europa

Datum: 13-10-2017

Het aantal brouwerijen en drinkers van craft bieren in Europa groeit explosief. De speciale Beery Christmas adventskalender met 24 speciaal gebrouwen craft bieren is daardoor zo snel uitverkocht, dat leverancier HOPT de Europese oplage dit jaar ruimschoots heeft verdubbeld.

Chip
Bovendien is de kalender voor het eerst uitgerust met een NFC-chip, waardoor liefhebbers op hun smartphone allerlei feiten en achtergronden van de speciale bieren kunnen zien. Craft bieren zijn de laatste jaren ongekend populair geworden. Inmiddels bestaat 94 procent van de 19.000 brouwerijen in de wereld uit kleine, ambachtelijke brouwerijen waar deze speciale biersoorten worden gebrouwen. Het aantal brouwerijen in Europa steeg de afgelopen zeven jaar van 4035 maar 7367 nu. 99 procent van de nieuwkomers zijn microbrouwerijen.

Middeleeuwen
Nederland telde begin deze eeuw slechts 67 brouwerijen, maar passeerde onlangs de grens van 500 bierbrouwerijen. Daaronder zitten ruim 450 kleine, lokale, ambachtelijke brouwerijen. Hierdoor zit Nederland volgens de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur (SENB) weer op het niveau van de middeleeuwen, toen vrijwel iedere stad diverse eigen brouwerijen kende. De consumptie van speciaalbieren steeg vorig jaar met 12,6 procent.

Exclusieve bieren
De Beery Christmas adventskalender, waarmee bierliefhebbers kunnen aftellen tot Kerstmis, is al jaren een hit in Europa en komt voor de vijfde keer uit. Dit keer hebben 29 brouwerijen uit 21 verschillende landen - waarvan er zeven in de top 100 van 's werelds beste brouwerijen staan - 24 exclusieve bieren gebrouwen. Het pakket bevat nu zowel vermaarde klassiekers als bier met innovatieve ingrediënten zoals tropische vruchten, koffie, groene thee en zelfs speculaas. Andere bieren in de kalender zijn bijzonder omdat ze biologisch gebrouwen zijn, gerijpt in kastanje houten vaten of gerookt. Alle bieren zijn limited editions.

Zweedse kunstenaar
De kalender zelf is dit jaar ontworpen door de getalenteerde Zweedse kunstenaar Karl Grandin, bekend van zijn hippe kledingmerk Cheap Monday en lid van het Zweedse designteam Vår Zelf. Grandin is zelf een groot bierliefhebber, ontwerper van de atypische etiketten van Omnipollobier en mede-eigenaar van deze prijswinnende Zweedse brouwerij. HOPT is onderdeel van Saveur Biere, de grootste bier-speciaalzaak in Frankrijk, en heeft een aanbod van 1300 craft en speciaalbieren uit de hele wereld. Van de populaire adventskalender waren vorig jaar alle 20.000 exemplaren al in november uitverkocht. Reden om de oplage dit jaar meer dan te verdubbelen.

« Terug naar overzicht