Bier! magazine verschijnt sinds eind 2008. Het glossy lifestyle magazine over speciaalbier komt vier keer per jaar uit. Bier! magazine is voor de ware biergenieter een echt collectors item!

Recent biernieuws

  • Steel de show tijdens de feestdagen met Heineken gadgets

    We kennen ze allemaal wel: de gangmakers die vol overgave de sfeer erin proberen te brengen tijdens de feestdagen. Dit jaar gaat d...

    Lees verder »
  • Opbrengst Geniet & Geef

    In september brachten craft bierbrouwerij Jopen en Stichting Geniet & Geef een bier op de markt voor KiKa, Stichting Kinderen Kank...

    Lees verder »
  • Friethoes Schillenbier

    Nieuw: Schillenbier van Friethoes. Een onofficieel Weizen bier dat gemaakt is van hop, gerst en stukjes aardappel uit de frietfabr...

    Lees verder »
 
Wentersch geeft obligaties uit aan bier-ambassadeurs

Wentersch geeft obligaties uit aan bier-ambassadeurs

Datum: 30-09-2017

Bierbrouwerij Wentersch is met een eigentijdse crowdfundings-actie gestart. Er worden bierobligaties uitgegeven. Met de opbrengst wordt de productie-capaciteit fors uitgebreid. Dat is nodig, want vanaf dag één kan de brouwerij de vraag naar Wentersch bier nauwelijks bijbenen.

Gekte
De eigenaren van de brouwerij, Onno Raspe, Bart Looman en Michiel van der Vaart, zijn aangenaam verrast door het enthousiasme waarmee de brouwerij en de bieren afgelopen maanden zijn ontvangen. “Speciaalbier is hot. Dat wisten we natuurlijk. Maar dat het zo’n gekte zou worden, hadden we niet durven dromen”, aldus Van der Vaart.

Rendement
De brouwerij zoekt ambassadeurs die een bedrag van 500, 1000 of 5000 euro willen investeren in een bier-obligatie. De investering is voor een periode van vijf jaar. De obligatie van 500 euro levert in die periode 40% rendement op. De obligaties van 1000 en 5000 euro geven liefst 50% rendement. Elk jaar tijdens een speciale feestavond speciaal voor de ambassadeurs wordt een vijfde deel terugbetaald plus het rendement.

Betalen in bier
Een houder van een obligatie van 1000 euro krijgt vijf jaar lang dus elk jaar 300 euro uitgekeerd. “Het terugbetalen gebeurt in bier”, legt Van der Vaart uit, die zich richt op zowel particulieren als bedrijven. “Voor bedrijven is een obligatie extra aantrekkelijk, vanwege het BTW-voordeel. Dat is nog niet eens in het rendement meegenomen.” Brouwerij Wentersch streeft met de actie in totaal 65.000 euro op te halen. Met dit bedrag worden drie vergistingstanks van elk tweeduizend liter aangeschaft.

« Terug naar overzicht